فیلم پنج لایه چیست؟

معرفی نایلون‌ها, مقالات
فیلم پنج لایه

فیلم پنج لایه نایلون به پنج لایه متفاوت فیلم اشاره دارد که در روند اکستروژن تولید می‌شوند. رزین‌های مختلفی در این فرآیند تولید به یکدیگر متصل می‌شوند و تشکیل فیلم پنج لایه را می‌دهند. به این نوع از فیلم‌های نایلونی فیلم‌های هم زمان اکسترود شده گفته می‌شود، زیرا آن‌ها با یک فرآیند اتصال چند لایه ساخته شده‌اند. ترکیب چندین لایه از مواد مختلف، خصوصیات مکانیکی و فیزیکی فیلم از جمله سوراخ شدن، مقاومت در برابر پارگی و گرما و همچنین رطوبت و خاصیت جلوگیری از ورود اکسیژن را در این گونه فیلم‌های نایلونی بالا می‌برد. برای آشنایی بیشتر با کاربرد فیلم پنج لایه با ما همراه باشید.

ویژگی‌های فیلم پنج لایه

فیلم پنج لایه که دارای EVOH یا پلی آمید باشد به وسیله دور نگاه داشتن اکسیژن و بو، باعث جلوگیری از فساد مواد غذایی می‌شود در حالیکه عطر، بو و اتمسفر داخل بسته بندی محفوظ می‌ماند. این باعث حفظ ارزش غذایی و کیفیت کالا و افزایش زمان ماندگاری بدون افزودنی‌های دیگر می‌شود.

به دلیل تلاش کارخانجات صنایع غذایی با هدف صرفه‌جویی در مصرف بسته بندی، ساختارهای انعطاف پذیر فیلم پنج لایه پر مصرف‌ترین نوع بسته بندی در جهان به شمار می‌روند.  این مساله مدیون قابلیت‌های بالای EVOH  و پلی آمید نسبت به سایر پلیمر‌های مصرفی است.

فیلم‌های پنج لایه خواص ترموفرمینگ بسیار خوبی را از خود به نمایش گذاشته است که حتی با PP و PS قابل قیاس است. فیلم‌های پنج لایه انعطاف پذیر که شامل EVOH یا پلی آمید هستند می‌توانند با ورق‌های نازک لمینیت شده و برای ظروف غذا و شفافیت عالی و بازدارندگی مناسب و حتی ترموفرمینگ عمیق استفاده شود.

پیشرفت در تکنولوژی تولید نایلون می‌تواند طیف وسیعی از اهداف مصرف‌کنندگان را فراهم کند. تولید و توسعه‌ نایلون‌های چند لایه در سال‌های اخیر مزایای قابل توجهی برای مصرف‌کنندگان به همراه داشته است.

فیلم‌های پلاستیکی پنج لایه یک فناوری جدید در صنعت تولید فیلم‌های پلاستیک است که امروزه برای مصارف مختلف کاربرد دارد. فیلم‌ها با لایه‌ها، ترکیبات، ضخامت‌ها و عرض‌های مختلف خواص متفاوتی دارند که می‌توانند متناسب با مشخصات و محصولات خاص، انتخاب شده و مورد استفاده قرار گیرند.

خصوصیات فیلم پنج لایه نایلون

فیلم پنج لایه کاربردهای بسیاری را در صنعت بسته بندی با حجم بالا از جمله بسته بندی مواد غذایی و پزشکی دارد. ترکیبی از چند لایه پلیمری در آن سبب می‌شود که این نوع از فیلم‌ها بتواننند میزان انتقال اکسیژن، دی اکسید کربن و رطوبت و همچنین غلظت اکسیژن در داخل بسته را به طور دقیق کنترل کنند و باعث حفظ طراوت و تازگی محصولات برای مدت زمان طولانی‌تر شود. همچنین بطور قابل توجه‌ عمر مفید و زمان ماندگاری آن‌ها را افزایش دهند.

برای کاربردهای گسترده‌ تر بسته‌بندی بیشتر فیلم‌های نایلونی یا به یک فویل آلومینیومی روکش می‌شوند یا با یک فیلم فلزی ترکیب می‌شوند. لایه آلومینیومی میزان انتقال آب و اکسیژن را به میزان زیادی کاهش می‌دهد و همچنین ظاهری فلزی و براق ایجاد می‌کند. آلومینیوم مؤثرترین مانع بخار و بو است. این در حالی است که در سال‌های اخیر، به منظور کاهش مشکلات بازیافت، میزان فویل آلومینیومی مورد استفاده در بسته بندی کاهش یافته است.

موارد کاربرد فیلم پنج لایه نایلون

از فیلم پنج لایه نایلون برای کاربردهای مختلفی از جمله بسته بندی محصولاتی مانند:

  • روغن
  • ادویه‌جات
  • ترشی‌جات
  • گوشت
  • پنیر
  • انواع نوشیدنی‌ها و غیره استفاده می‌شود.

مهم‌ترین کاربرد نایلون‌های پنج لایه را می‌توان در صنعت کشاورزی دانست. پوشش‌های گلخانه به دلیل قرار گرفتن در معرض نور خورشید بهتر از فیلم پنج لایه باشند که مقامت بالا و طول عمر بیشتری دارند.

مهم‌ترین مزیت استفاده از نایلون‌های پنج لایه در صنعت نایلون کشاورزی

  • حفاظت از رطوبت و صرفه‌جویی در مصرف آب
  • کنترل علف‌های هرز
  • توسعه ریشه
  • اصلاح خواص اقلیم‌های گیاهی و خاکی
  • بستر مناسب برای گیاهان و درختان
  • جذب یا دفع آفات
  • صرفه‌جویی در هزینه‌ها

یکی دیگر از فیلم‌های پنج لایه می‌توان به فیلم استرچ اشاره کرد، فیلم‌های استرچ نوعی پلاستیک با قابلیت کشسانی بالاست که ماده‌ی اولیه آن پلی‌اتیلن سبک خطی است. ویژگی کشسان‌ بودن این پلاستیک ‌ها باعث شده تا محتویات بسته بندی شده، در بهترین حالت خود حفظ شود و در نتیجه، باعث کاهش ضایعات و صدمات به بار و کارگران درگیر در خط تولید می‌شود، این محصول در این صنعت استفاده‌های زیادی دارد. و انواع آن شامل:

  • استرچ پالت بند
  • استرچ غذایی
  • استرچ سیلو

 

در این مقاله با فیلم پنج لایه آشنا شدید. همانطور که اشاره شد فیلم پنج لایه نایلونی از اتصال رزین‌های مختلفی به هم تولید می‌شود. کاربرد فیلم پنج لایه در بسته بندی محصولاتی مانند روغن، ادویه جات، ترشی جات، گوشت، پنیر، انواع نوشیدنی‌ها و…  و نایلون های کشاورزی که در امور و بخش های مختلف کشاورزی مانند گلخانه‌ها، زمین‌های کشاورزی و… و فیلم استرچ در مواردی مانند استرچ پالت بند، استرچ غذایی و استرچ سیلو کاربرد دارد. اگر نیاز به خرید انواع فیلم استرچ و انواع نایلون‌ کشاورزی دارید، می‌توانید، با شماره ۰۲۱۷۷۹۳۹۶۰۱ تماس بگیرید و با کارشناسان ویکی نایلون در ارتباط باشید. ویکی نایلون تامین کننده انواع نایلون و نایلکس مفتخر است که شما را در این زمینه راهنمایی کند. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد. لطفا نظرات خود را با ما در میان گذارید.

مقالات منتخب

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست