فیلم نایلون

پلاستیک‌ها که از مواد اولیه پلی اتیلن ساخته شده اند، به صورت رول‌های نازک عرضه می‌شوند تا از آن در صنایع مختلف استفاده شود. این رول‌های نازک همان فیلم نایلونی یا فیلم پلی اتیلن است. از فیلم‌های پلی اتیلن در تهیه انواع نایلون‌های دسته دار، نایلکس، پلاستیک حباب دار، سفره یکبار مصرف، کیسه فریزر و همچنین از آن‌ها برای تولید نایلون های عریض کشاورزی و گلخانه ای استفاده می‌شود که هر کدام با ضخامت و وزن متفاوت وارد بازار می‌شوند. جالب است بدانید فیلم‌های پلی اتیلن به صورت چند لایه هم وجود دارند که در ادامه این مقاله به بررسی آن می‌پردازیم.

 

فیلم های نایلونی چیست

 

فیلم ۵ لایه چیست؟

این فیلم یکی از فناوری‌های جدید در صنعت تولید پلاستیک است. فیلم ۵ لایه کاربرد‌های مختلفی دارد که یکی از آن‌ها بسته بندی محصولات است. این نایلون به دلیل ۵ لایه بودن مقاومت بالایی دارد بنابراین برای صنایعی که نیاز به پلاستیک بادوام دارند، گزینه مناسبی است. کاربرد‌های فیلم ۵ لایه عبارت است از:

  • شیرینگ
  • پوشش گلخانه
  • نایلون ساختمانی و صنعتی
  • نایلون مالچ
  • نایلون ضدعفونی

فیلم ۵ لایه، با ۵ لایه متفاوت در روند اکستروژن تولید می‌شود. رزین‌های مختلف در این فرآیند به هم متصل می‌شوند و فیلم ۵ لایه تشکیل می‌شود. ترکیب چند لایه مختلف سبب بهبود خواص فیزیکی و مکانیکی این فیلم‌ها است که از این ویژگی‌ها می‌توان موارد زیر را نام برد.

  • مقاومت بالا در برابر پارگی
  • جلوگیری از ورود اکسیژن و رطوبت
  • مانع ورود نور
  • مقاومت در برابر گرما

استفاده از فیلم ۵ لایه در صنایع مختلف به خصوص کشاورزی به حدی رشد کرده است که در بسیاری از فرآیند‌های کشاورزی از این نایلون‌ها برای صرفه جویی در مصرف آب، کنترل علف هرز، دفع آفات، توسعه ریشه و… استفاده می‌شود. علاوه بر صنعت کشاورزی، این نایلون به دلیل داشتن مقاومت مناسب در صنعت دامپروری و ساختمانی هم کاربرد دارد.

فیلم ۳ لایه چیست؟

فیلم ۳ لایه یکی از فیلم‌های محبوب بین صنایع مختلف است. این فیلم نسبت به نایلون‌های دیگر سرمایه کمتری نیاز دارد. شما با استفاده از ماشین‌ها می‌توانید این فیلم را به شکل‌های مختلفی تبدیل و عرضه کنید. این فیلم به دلیل ویژگی‌هایی که در ادامه گفته می‌شود یکی از گزینه‌های مناسب برای صنعت بسته بندی محصولات است.

  • دوخت پذیری مناسب
  • مقاومت بالاتر با ضخامت کمتر
  • چسبندگی کمتر لایه‌های داخلی نسبت نوع معمولی
  • ضریب اصطکاک بالاتر

این ویژگی‌ها باعث شده است که فیلم ۳ لایه کاربرد مختلفی در صنعت بسته بندی داشته باشد. به طور مثال از آن برای بسته بندی انواع گرانول محصولات پتروشیمی، مواد پودری شیمیایی و کودها، مواد غذایی، شکر، آرد، برنج، مواد معدنی، پودر شوینده و هر ماده‌ای که به صورت پودر و گرانول است، استفاده شود.

فیلم دو لایه چیست؟

فیلم دو لایه فیلمی است که از دو نوع پلاستیک توسط دو اکسترودر تولید می‌شود. این نوع فیلم با انواع مختلفی از رنگ دانه‌ها ساخته می‌شود. معمولا این فیلم برای بسته بندی محصولات که پوشش کشسان و مانع در برابر خورشید نیاز دارند، کاربرد دارد. فیلم دو لایه با اصطکاک و چسبندگی بالا، در ضخامت و عرض متفاوت وارد بازار می‌شود. از این فیلم می‌توان در تولید سفره، کیسه‌های دسته دار، نایلون زیپ دار و… بهره برد. این فیلم نایلونی در رنگ‌های مختلف قابلیت چاپ طرح هم دارد. با توجه به اینکه فیلم دو لایه با ضخامت و عرض متفاوتی تولید می‌شود، شما می‌توانید با توجه به نیازتان عرض، ضخامت و طرح دلخواه را سفارش دهید.

 

کاربرد فیلم های پلی اتیلن کشاورزی

 

تاثیر فیلم پلی اتیلن در کشاورزی

فیلم‌های پلیمری سالیان زیادی است که توسط کشاورزان استفاده می‌شود و به آن‌ها این امکان را می‌دهد که زمین‌های خشک و بی حاصل را به زمین‌های پربار تبدیل کنند و سرعت رشد محصولات را افزایش دهند. استفاده از فیلم‌های پلی اتیلن نه تنها در رشد محصولات به کشاورزان کمک می‌کند، بلکه باعث می‌شود در بسیاری از هزینه‌ها صرفه جویی شود. انواع فیلم پلی اتیلن کشاورزی عبارت است از:

  • فیلم‌های مالچ
  • فیلم بسته بندی سیلاژ
  • فیلم ضدعفونی کننده
  • پوشش گلخانه و تونل
  • رول آبیاری
  • پوشش انگور و دسته موز

پوشش گلخانه و تونل یکی از پرمصرف ترین کاربرد آن است که برای این منظور از نوع چند لایه آن استفاده می‌شود تا استحکام لازم را داشته باشد. فیلم‌های پلی اتیلن به وسیله بعضی افزودنی‌ها کاربرد خاصی پیدا می‌کنند که پرطرفدارتر از نوع معمولی آن هستند. به طور مثال استفاده از افزودنی‌های ضد مه، ضد غبار، مادون قرمز، پخش نور و… باعث ایجاد خاصیت‌هایی نظیر جلوگیری از چکه کردن قطرات آب در فضای گلخانه، جذب مادون قرمز برای کنترل دمای محیط، راحتی در تمیز شدن پوشش، پخش نور در قسمت‌های مختلف و خواص دیگر می‌شود. کشاورزان با توجه به کاربرد فیلم‌های پلی اتیلن از آن در قسمت‌های مختلف کشاورزی استفاده می‌کنند و از اتلاف انرژی‌ و منابع طبیعی جلوگیری می‌کنند.

جمع بندی

فیلم‌های نایلونی انواع مختلفی دارند و در تعداد لایه‌های مختلف وارد بازار می‌شوند. به طور مثال بسیاری از صنایع از نوع ۲ لایه، ۳ لایه و ۵ لایه آن برای بسته بندی محصولات استفاده می‌کنند. هر کدام از انواع فیلم پلی اتیلن کاربرد خاص خود را دارد. کشاورزان در سال‌های اخیر استفاده زیادی از این نوع فیلم داشته اند. استفاده از فیلم نایلونی باعث کاهش هزینه و حفظ منابع و انرژی می‌شود. بنابراین انتخابی به صرفه برای کشاورزان در جهت رشد و حفظ محصولاتشان است. همانطور که گفته شد استفاده از بعضی افزودنی‌ها در ایجاد خواص جدید در این فیلم‌ها تاثیر گذار است. شما می‌توانید فیلم‌ها را با افزودنی‌های مختلف، در رنگ، عرض، وزن و ضخامت گوناگون تهیه کنید.

مقالات منتخب

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست