مواد اولیه نایلون و نایلکس و تفاوت آن‌ها

راهنمای تولید, معرفی نایلون‌ها
مواد اولیه نایلون و نایلکس

صنایع بسته‌بندی به عنوان یکی از بخش‌های مهم و درآمدزا در میان اصناف مختلف به شمار می‌رود. فرقی نمی‌کند که شما یک سوپر مارکت ساده در یک کوچه داشته باشید یا یک تولید کننده بزرگ لوازم خانگی باشید. در هر دو صورت برای عرضه محصولات خود به مشتریان حتما از نایلون و یا نایلکس استفاده می‌کنید. نایلون و نایلکس با توجه به خصوصیاتی که دارند در موارد متفاوتی قابل استفاده هستند. یکی از مواردی که باعث تمایز میان این دو محصول می‌شود، مواد اولیه‌ای است که در تولید آن‌ها به کار رفته است. در این مقاله با مواد اولیه نایلون و مواد اولیه نایلکس آشنا خواهیم شد و به تفاوت مواد اولیه نایلون و نایلکس می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

مواد اولیه تولید نایلون چیست؟

 اولین الیاف ساخته شده توسط بشر نایلون است. این محصول که از زمان‌های قدیم جزو یکی از پر استفاده‌ترین محصولات قرار گرفت، با تلاش و تحقیق دانشمندان در مورد این موضوع که با اتصال چه مولکول‌هایی نایلون به وجود می‌‌آید، ساخته شد. با آزمایش‌های فراوان در نهایت آن‌ها توانستند ماده‌‌ای کشسان را تولید کنند که پس از سرد شدن، بسیار کارایی بالایی داشت. امروزه نایلون به عنوان عضوی جدایی ناپذیر از زندگی‌ روزمره ما دارای انواع مختلفی است که هر کدام از آن‌ ها مواد اولیه متفاوتی دارند. مواد اولیه‌ای که در تولید نایلون مورد استفاده قرار می‌گیرد، مواد پلیمری هستند.

عموما از پلی اتیلن به عنوان پلیمر پایه در تولید نایلون‌ها و نایلکس‌ها استفاده می‌شود. با ایجاد ترکیب میان گاز طبیعی و نفت خام، سنتز شیمیایی در اتیلن موجود در آن‌ها رخ می‌دهد. در اثر این پدیده پلی اتیلن تولید می‌شود. ساختار پلیمرها در اثر کنار هم قرار گرفتن زنجیره‌ای بلند از منومرها به وجود می‌آید. در پلی اتیلن نیز زنجیره‌ای بلند از اتم‌های کربن به صورت دو به دو با پیوندهای دوگانه به هم متصل شده‌اند و در شاخه‌های آن‌ها نیز اتم‌های هیدروژن به کربن‌ها وصل می‌شوند.

پلی اتیلن‌ها به عنوان گروهی از مواد پلیمری، دارای خواص فیزیکی و شیمیایی مشخصی هستند. بسیار مرسوم است که به کمک اضافه کردن برخی مواد افزودنی به پلیمرها، خواص آن‌ها را تقویت کرد. در تولید نایلون‌ها، مواد افزودنی را به منظور ارتقای مقاومت کشسانی، تنظیم شبکه ساختاری و افزایش شفافیت سطح نایلون‌های پلی اتیلنی انجام می‌دهند.

ترکیب مواد نایلکس

 سوال متداولی که معمولا در این حوزه زیاد پرسیده می‌شود:

  • این است که ترکیب مواد نایلکس درجه یک چیست؟
  • یا ترکیب مواد برای سفره یکبارمصرف چیست؟
  • ترکیب مواد برای دستکش یکبار مصرف به دلیل مصرف زیاد در این روزهای خاص برای جلوگیری از ویروس کرونا چیست؟

به همین دلیل تصمیم گرفتیم یک پست در خصوص فرمول یا ترکیب مواد برای نایلکس و نایلون را اینجا بگذاریم تا همکاران استفاده کنند.

اول با ترکیب مواد نایلکس شفاف شروع می‌کنیم. یک قانون کلی هست که برای همه ترکیب‌ها باید در نظر بگیریم. اول باید بدانیم که چه محصولی با چه خصوصیاتی می‌خواهیم تولید کنیم. اگر هدف شفافیت است ترکیب متفاوت است.

و برای هر محصولی که مد نظر دارید باید فرمول متفاوتی استفاده شود. ترکیبی که در ادامه برای نایلکس خواهیم گفت، برای نایلکس شفافی است که ضربه پذیری و دوخت پذیری خوبی هم دارد. برای تولید نایلکس با این مشخصات بهترین ترکیب این است:

 بهترین ترکیب برای تولید نایلکس با این مشخصات زیر

برای تولید نایلکس با استفاده از ترکیب گرید‌های زیر، باهم نایلکس به‌وجود می‌آید.

 

۲۰ واحد پلی اتیلن سنگین فیلم
۳ واحد پلی اتیلن سبک فیلم
۲ واحد پلی اتیلن سبک خطی
۱۰ واحد اف۷۰۰۰ مهر +دیتاشیت
۵ واحد ۵۱۱۰ آریاساسول +دیتاشیت
۵ واحد ایکس۵ (به ترتیب کیفیت، جم، باختر، مارون)
۳ واحد ۰۰۷۵، ۰۲۰ یا ۱۹۰
۲ واحد ۲۰۹ ال ال دی امیرکبیر +دیتاشیت
۰.۰۱% شفاف کننده

 

برای تولید کیسه فریزر نازک و ضخیم دو ترکیب متفاوت باید استفاده کنیم.

 ترکیب کیسه فریزر نازک

۱۸ واحد اف۷۰۰۰ مهر
۱۸ واحد بی ال۳ (به ترتیب کیفیت، جم، باختر، مارون)
۱ واحد ۲۰۹ ال ال دی امیرکبیر
۱ واحد ۰۰۷۵، ۰۲۰ یا ۱۹۰
بدون شفاف کننده و هر مواد افزودنی دیگر
۱۵ واحد اف۷۰۰۰ مهر
۱۵ واحد ایکس۵ (به ترتیب کیفیت، جم، باختر، مارون)
۲ واحد ۲۰۹ ال ال دی امیرکبیر
۱ واحد ۰۰۷۵، ۰۲۰ یا ۱۹۰
۰.۰۱% شفاف کننده

 

ترکیب مواد اولیه  برای کیسه زباله رولی

۱۲ واحد اف۷۰۰۰ مهر
۸ واحد ۵۱۱۰
۳ واحد ۲۰۹ ال ال دی امیرکبیر
۱ واحد ۰۰۷۵، ۰۲۰ یا ۱۹۰

 

این ترکیب مواد هم برای دوخت پذیری و هم برای ضربه خوری کیسه زباله رولی مناسب است.

ترکیب مواد سفره یکبار مصرف

برای ترکیب مواد سفره یکبار مصرف نازک این ترکیب پیشنهاد میکنم:

۱۰ واحد بی ال۳ جم، باختر، مارون
۱۰ واحد اف ۷۰۰۰ مهر
۳ واحد ۲۰۹ ال ال دی امیرکبیر
۱ واحد ۰۰۷۵، ۰۲۰ یا ۱۹۰
مستربچ سفید به نسبت تیتان و مقداری که پوشش مورد نظر را داشته باشید
شفاف کننده ۰.۰۱%

 

 ترکیب مواد سفره یکبار مصرف ضخیم 

۸ واحد اف۷۰۰۰ مهر
۱۲ واحد ایکس۵ جم، باختر یا مارون
۲ واحد ۲۰۹ ال ال دی امیرکبیر
۳ واحد ۰۰۷۵، ۰۲۰ یا ۱۹۰
مستربچ سفید به نسبت تیتان و مقداری که پوشش مورد نظر را داشته باشید
شفاف کننده ۰.۰۱%

 

ترکیب مواد نایلکس شیری

برای ترکیب مواد نایلکس شیری این ترکیب پیشنهاد می‌شود:

۶ واحد ایکس۵ جم، باختر یا مارون
۶ واحد اف۷۰۰۰ مهر
۶ واحد ۵۱۱۰ آریاساسول
۳ واحد ۲۰۹ ال ال دی امیرکبیر
۲ واحد ۰۰۷۵، ۰۲۰ یا ۱۹۰
مستربچ سفید به مقداری که پوشش کامل داشته باشیم
شفاف کننده ۰.۰۱%

 

ترکیب مواد دستکش یکبار مصرف

دستکش یکبار مصرف معمولاً نازک است و بسیار شکننده؛ به همین علت برای تولید دستکش یکبار مصرف بهترین ترکیب برای تولید مستمر بدون قطعی ترکیب زیر است:

۱۰ واحد BL3
۱۰ واحد F7000
۱ واحد ۲۰۹ امیرکبیر
۲ واحد ۱۹۰ یا ۰۲۰

لازم به ذکر است تجربه به ما نشان داده که نایلکس شیری با پوشش کامل مورد استقبال مصرف کنندگان است و در استفاده بیشتر مستربچ سفید دریغ نکنید که یکی از نکات متمایز نایلکس شیری به پوشش آن است. نکات فنی دیگری در پوشش دهی نایلکس شیری وجود دارد.

ترکیب مواد نایلونی

این موضوع برای بسیاری از افرادی که قصد راه اندازی کارخانه خود در زمینه ساخت محصولات نایلونی را دارند، بسیار سوال برانگیز است که در تهیه نایلون  چه ترکیباتی و به چه میزان ماده اولیه به کار می‌‌رود؟

در مورد مواد اولیه این محصولات باید گفت که یکی از رایج‌‌ترین مواد اولیه، پلی اتیلن سنگین است. اما همیشه از اتیلن سنگین استفاده نمی‌‌شود، بلکه حدود ۸۰ درصد آن‌ها از این جنس ساخته شده و ۲۰ درصد باقی مانده نایلون‌‌ها، از اتیلن سبک ساخته شده‌‌اند.

ترکیب مواد شیرینگ

  • برای تولید شیرینک بستگی به نوع مصرف دارد، برای مثال برای تولید نایلون شیرینک برای بسته بندی آب معدنی ۳ واحد ۰۰۷۵ و ۲ واحد ۲۰۹ ال ال دی ترکیب ایده آلی است.

ترکیب مواد نایلون و ترکیب مواد نایلون عریض

  • برای تولید نایلون چهارلا یا ساده و یا نایلون عریض بهترین ترکیب ۳ واحد ۰۰۷۵ یا ۰۲۰ و یک واحد ۲۰۹ ال ال دی است.

یک در هزار شفاف کننده و نیم درصد لیز کننده برای تولید نایلون ضروری است. دلیل اضافه کردن لیز کننده این است که در نایلون‌های بسته بندی درب کیسه به راحتی باز شود و به هم نچسبد، مقدار مصرف لیز کننده بستگی به سایز و مصرف مشتری دارد.

چگونه ترکیب مواد نایلکس را مخلوط کنیم؟

در مورد نحوه ترکیب مواد اولیه نایلکس و نایلون لازم است به گذشته نگاهی بیندازیم. تولیدکننده‌های نایلکس (نایلون، سلفون و… ) در گذشته موادهای اولیه مصرفی خود را در تشت‌های بزرگی به صورتی دستی مخلوط می‌کردند. اما با توجه به رشد و توسعه در صنایع پلاستیک و پلیمر ایران دستگاه‌های میکسر مواد توسط تولید کنندگان ایرانی طراحی و ساخته شده‌اند.

توصیه می‌شود جهت جلوگیری از هدر رفتن انرژی و زمان نیروی انسانی و همینطور میکس شدن صحیح مواد پلاستیک، از این دستگاه‌ها استفاده شود.

تمام موارد در این پست برای دستگاه تک لایه است، برای تولید نایلکس با دستگاه سه لایه دقت کنید که مقدار درصد ترکیب سیلندر ” آ ” که پلی اتیلن سنگین، سبک خطی و سبک فیلم باید است باید با سیلندر ”ب” یک میزان باشد.

در این مقاله به مواد اولیه نایلون و مواد اولیه نایلکس اشاره کردیم. همانطور که گفته شد تفاوت مواد اولیه نایلون و نایلکس باعث ایجاد تفاوت میان این دو محصول می‌شود. درواقع درگ کاملی از شباهت و تفاوت نایلون و نایلکس به شما این امکان را می‌دهد که اگر تولید کننده هستید، به تولید بهتره محصولات شماکمک می‌کند و اگر مصرف کننده هستید به درک بهتره خرید شما کمک می‌کند. اگر در مورد ترکیب مواد نایلکس به سوالات شما پاسخ داده نشده، لطفاً بعد از مطالعه کامل کامنت‌ها و پاسخ‌های قبلی، زیر همین پست سوالتان را بپرسید تا در اسرع وقت به شما پاسخ داده شود. اگر نیاز به خرید انواع نایلون و انواع  نایلکس دارید، با شماره ۰۲۱۷۷۹۳۹۶۰۱ تماس بگیرید و با کارشناسان ویکی نایلون در تماس باشید. ویکی نایلون مرکز تامین کننده انواع نایلون و نایلکس مفتخر است که شما را در این زمینه راهنمایی کند. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد. لطفا نظرات خود را با ما در میان گذارید.

مقالات منتخب

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست