نایلکس چیست؟

معرفی نایلکس‌ها

در این مقاله به آشنایی با نایلکس می‌پردازیم و شما را با مشخصات نایلکس آشنا می‌کنیم تا دید بهتری نسبت به این محصول داشته باشید. در رابطه با پاسخ این پرسش که نایلکس چیست می‌توان اظهار داشت، نایلکس که در ایران با نام فیلم پلی اتیلن سنگین نیز شناخته می‌شود، به شکل پلاستیک رکابی در فروشگاه‌ها عرضه می‌شود. ۸۰ درصد مواد تشکیل دهنده‌ی نایلکس پلی اتیلن سنگین و ۲۰ درصد آن پلی اتیلن سبک است. پلی اتیلن سبک در ساختار نایلکس باعث افزایش براقیت، دوخت بهتر و لطافت بیشتر آن می‌شود. در گذشته پلاستیک‌های موجود در فروشگاه‌ها و کیسه زباله‌ها، از پلی اتیلن سبک تولید می‌شدند؛ اما امروزه پلی اتیلن سنگین یا همان نایلکس جایگزین آن‌ها شده‌است. در ادامه به منظور آشنایی بیشتر با این محصول به معرفی نایلکس می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

البته مواد تشکیل دهنده نایلکس اغلب فقط پلی اتیلن سنگین نیست ولی حداقل ٨٠ درصد‏ مواد تشکیل دهنده آن پلی اتیلن سنگین است و بقیه پلی اتیلن سبک است که دلیل استفاده این ٢٠ درصد ، خاصیت براقی، دوخت پذیری بهتر و لطافت نایلکس آن است. در گذشته بیشتر پلاستیک های فروشگاهی و کیسه زباله ها تشکیل شده از پلی اتیلن سبک بودند که این روزها جای خود را به پلی اتیلن  سنگین یا همان نایلکس خودمان داده اند.

نایلون و نایلکس چیست

محصولات تولید شده از نایلکس

در بازار نایلکس‌ها با انواع نایلکس ما رو به رو هستیم، محصولاتی که از نایلکس تولید می‌شوند ۸۰ درصد آن‌ها از پلی اتیلن سنگین هستند و ۲۰ درصد هم از پلی اتیلن سبک که دوخت پذیری و انعطاف پذیری بهتری دارد. افرادی که با نایلکس سروکار دارند؛ بیش‌تر از افرادی هستند که با نایلون‌ها سروکار دارند. بازار تولید نایلکس‌ حتی برای مصارف خانگی هم استفاده می‌شود، اما نایلون‌ها معمولا مصارف صنعتی دارند.  و بیشتر نایلون ‌ها از پلی اتیلن سبک هستند مثل نایلون‌های گلخانه‌ای، نایلو‌های عریض کشاورزی و فیلم‌های بسته بندی برخی از تولیدات نایلکسی:

  • سفره یکبار مصرف
  • سلفون
  • کیسه فریزر
  • دستکش یکبار مصرف
  • سلفون غذایی
  • نایلکس‌های فروشگاهی
  • کیسه زباله رولی
  • نایلکس چاپی رکابی

در آخر یک مثال عامیانه برای تفاوت این دو میزنیم که راحت تر قابل درک باشد، پلاستیک هایی که نرم هستند و وقتی مچاله می‌کنیم کمتر صدا می‌دهند نایلون هستند، و آن‌هایی که بعد از مچاله شدن صدا می‌دهند (به اصطلاح خش خش می‌کنند) نایلکس هستند.

برای  نایلکس از سه نوع چاپ استفاده می شود که عبارتند از :

  1. هیلو
  2. فلکسو
  3. سیلک ( دستی )

که با توجه به نیاز مشتری و جزییات تصویر یکی از چاپ های قید شده استفاده می شود .

چاپ نایلکس

کیفیت نایلکس

همانطور که می‌دانید در انتخاب هر محصولی کیفیت آن نقش بسیار مهمی دارد و همیشه استفاده از محصولات با کیفیت رضایت بخش‌تر است. در استفاده از محصولی مانند نایلکس نیز کیفیت بالای محصول بسیار مهم است. استحکام و مقاومت این محصول به سه عامل اصلی بستگی دارد.

  1. مواد اولیه: مواد اولیه‌ای که در تولید نایلکس به کار می‌رود، نقش بسیار مهمی در تعیین کیفیت آن دارد. همانطور که اشاره شد مواد اولیه‌ی نایلکس شامل ۸۰ درصد پلی اتیلن سنگین و ۲۰ درصد پلی اتیلن سبک است که استفاده از پلی اتیلن سبک، باعث براقیت بیشتر، دوخت بهتر و لطافت بالاتر محصول می‌شود.
  2. نوع دوخت: نوع دوختی که در تولید نایلکس به کار می‌رود عامل بسیار مهمی است و بر میزان استحکام آن تاثیر به سزایی دارد. دوخت مناسب و با کیفیت از پاره شدن نایلکس جلوگیری می‌کند.
  3. دستگاه تولید: بهترین دستگاه برای تولید نایلکس، دستگاه سه لایه است که می‌تواند محصول بسیار با کیفیتی را تولید کند. در این میان دستگاه برش، دوخت، چاپ و پانچ نیز از اهمیت بالایی برخوردارند. برای چاپ نایلکس‌های تبلیغاتی از دستگاه چاپ هلیو و فلکسو استفاده می‌کنند که چاپ هلیو باعث چاپ بسیار با کیفیتی می‌شود و چاپ را تا ۸ رنگ انجام می‌دهد. در چاپ فلکسو نیز عمل چاپ تا ۶ رنگ انجام می‌گیرد.

نایلکس و کیفیت آن

انواع نایلکس بر اساس شکل ظاهر

  1. نایلکس دسته دار: منظور از نایلکس دسته دار همان پلاستیک‌های دسته داری است که همه‌ی ما در خریدهای روزانه از آن استفاده می‌کنیم. انواع فروشگاه‌ها مانند سوپرمارکت‌ها، میوه فروشی‌ها، فروشگاه‌های فروش انواع پوشاک و… از پلاستیک‌های دسته دار جهت حمل محصول توسط مشتری استفاده می‌کنند. استفاده از کیسه‌های کاغذی و یا پارچه‌ای نیز مرسوم است؛ اما بیشترین میزان مصرف مربوط به نایلکس‌ها است. نایلکس‌های دسته دار از نظر رنگ به انواع مختلفی تقسیم بندی می‌شوند.
  • نایلکس دسته دار چاپی
  • ساده دسته رکابی
  • نایلکس بی رنگ
  • نایلکس شیری
  • نایلکس دسته دار مشکی

همچنین این نایلکس‌ها را می‌توان از نظر شکل ظاهری به موارد زیر تقسیم بندی کرد.

  • نایلکس دسته زنبیلی
  • نایلکس دسته رکابی
  • نایلکس دسته تقویت
  • نایلکس دسته موزی

از انواع این نایلکس‌ها در موارد مختلفی استفاده می‌شود و هر کدام از آن‌ها با توجه به نوع فروشگاه و محصول خریداری شده، کاربردهای متفاوتی دارند.

  1. نایلکس بی دسته: نوع دیگری از انواع نایلکس است که مواد اولیه مشابهی با نایلکس دسته دار دارد با این تفاوت که نازک‌تر و به صرفه‌تر است.

انواع نایلکس بر اساس شکل ظاهری

فرق بین نایلون و نایلکس

همانطور که میدانید بین نایلون و نایلکس فرق هایی وجود دارد اما این تفاوت فقط به موادسازنده‌ی اولیه محدود نمی‌شود. نایلون و نایلکس علاوه بر مواد اولیه در ظاهر و مصرف نیز باهم تفاوت‌هایی دارند. برای آشنایی با تفاوت نایلون و نایلکس مقاله ای در ویکی نایلون وجود دارد که می‌توانید به طور کامل فرق بین این دو محصول را بررسی کنید. همچنین برای علاقه مندان، به کار تولید نایلون و نایلکس یک مقاله با موضوع تفاوت مواد اولیه نایلون و نایلکس؛ برای شما در ویکی نایلون آماده کردیم، تا به طور مفصل با ترکیب مواد اولیه‌ها آشنا شوید.

فرق بین نایلون و نایلکس در ظاهر این است که نایلون شفاف و براق و نرم است ولی نایلکس خشک و مات و در تولید، نایلکس را می توان با ضخامت بسیار کم و فوق العاده نازک که تعداد هر برگ در یک کیلو زیاد است تولید کرد اما برای نایلون به این راحتی نمیتوان جنس نازک تولید کرد.

سؤالات متداول شغلی از تولید نایلکس

  • برای تولید نایلکس و شروع با یک خط تولید به چقدر فضا نیاز داریم؟
  • برای شروع با یک دستگاه تولید به ۲۰۰ مترمربع فضا نیاز داریم
  • برای تولید نایلکس شفاف چقدر سرمایه نیاز است؟
  • با توجه به قیمت‌هایی که گفتیم و توضیحاتی که دادیم اگر انتخاب ما برای تولید نایلکس دستگاه تک لایه چینی، دستگاه دوخت ایرانی و بقیه موارد موردنیاز است جمعاً ۵۰۰ میلیون تومان برای شروع کار نیاز است.
  • برای تولید نایلکس چاپی چقدر سرمایه نیاز است؟
در اینجا چند انتخاب داریم:
  1. تولید نایلکس چاپی با دستگاه سه لایه تایوانی ۱ میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان
  2. تولید نایلکس چاپی با دستگاه سه لایه چینی ۱ میلیارد تومان
  3. تولید نایلکس چاپی با دستگاه تک لایه ۸۵۰ میلیون تومان
  4. حدود ۵۰ میلیون تومان به جمع ماشین‌آلات موردنیاز و مواد اضافه شد که بابت ملزومات چاپ که شامل مرکب، حلال، سیلندرها و کلیشه است می‌شود.

معرفی تفاوت نایلکس ها

در این مقاله جهت آشنایی با نایلکس و ویژگی‌ها و مشخصات آن به معرفی نایلکس پرداختیم. همانطور که اشاره شد توجه به مشخصات نایلکس، می‌تواند به شما کمک کند که این محصول را از نایلون به درستی تشخیص دهید. محصولات تولید شده از نایلکس شامل سلفون، کیسه فریزر، دستکش یکبار مصرف، کیسه زباله و… است. نایلکس‌ها از لحاظ شکل ظاهری دارای تنوع هستند. مانند دسته زنبیلی، بی دسته، دسته موزی، تقویت و رکابی. همچنین می‌توان نایلکس‌ها بر اساس رنگ تقسیم بندی کرد که به آن‌ها پرداختیم. اگر نیاز به خرید انواع نایلون و نایلکس دارید با شماره ۰۲۱۷۷۹۳۹۶۰۱ تماس بگیرید و با کارشناسان ویکی نایلون در ارتباط باشید. ویکی نایلون تامین کننده انواع نایلون و نایلکس مفتخر است که شما را در این زمینه راهنمایی کند. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد. لطفا نظرات خود را با ما در میان گذارید.

مقالات منتخب

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست