آشنایی با روش‌ های مختلف تولید نایلون

راهنمای تولید

همه ما از انواع مختلفی از پلاستیک‌ها که مهمترین آن‌ها نایلون‌ها و نایلکس‌ها هستند، استفاده می‌کنیم و به هر سمتی که نگاه می‌کنیم، مصنوعات مختلف پلاستیکی را مشاهده می‌کنیم. اما آیا می‌دانید که نحوه تولید نایلون چگونه بوده و این فرایند به چه نحوی صورت می‌گیرد؟ در این مطلب قصد داریم تا به بررسی این مسئله پرداخته و شما را با روش‌ های تولید نایلون آشنا کنیم. در حال حاضر، روش‌های تولید نایلون به شکل‌های مختلفی صورت می‌گیرد. در ادامه به معرفی هرکدام از این روش‌ها خواهیم پرداخت.

روش تولید نایلون

روش ذوب مواد اولیه

در این روش گرانول‌های پلی اتیلن و نایلون با توجه فرمول تولید محصولات، با یکدیگر ترکیب شده و آن‌ها را داخل قیف ماشین اکسترودر قرار می‌دهند. سپس مواد در داخل این ماشین ذوب می‌شوند. در گام بعدی مواد وارد سیلندر ماردون شده و سیلندر که دارای قالب حلقوی شکل است، این مواد را خمیر می‌کند.

با چرخش ماردون و اعمال حرارت به پلاستیک، شاهد خمیر شدن آن هستیم. ماردون در انتها به یک دای متصل است. دای مواد اولیه را به لایه‌نازکی از نایلون تبدیل خواهد کرد. سپس نایلون توسط خرطوم‌هایی که در اطراف دستگاه قرار دارند سرد شده و حالت چسبندگی خود را از دست می‌دهند.

تولید فیلم پلاستیک با فرایند اکستروژن پلاستیک

تولید نایلون با فرایند اکستروژن پلاستیک

روش اکستروژن بادی یکی از رایج‌ترین روش‌‌های تولید نایلون است که در صنعت بسته‌بندی و پلاستیک از آن استفاده می‌شود. در این فرایند شاهد ورود مواد پلاستیکی مذاب به درون محفظه‌ای بادی هستیم که به طور مداوم فرایند دمیدن را انجام می‌دهد و این کار را به‌قدری ادامه خواهد داد تا که لایه‌های بادی به وجود بیایند. بعد از پایان فرایند اکستروژن، پلاستیک فیلم بدست آمده را می‌توان به شکل مستقیم و هم به‌صورت قطعه‌های جداگانه مورد استفاده قرار داد.

پلاستیک مذاب از طریق یک دهانه، به‌منظور ایجاد دیواره‌ای نازک به درون محفظه دمیده خواهد شد. سپس به‌منظور خنک‌کردن فیلم، حلقه‌ای از هوای خنک این فرایند را انجام می‌دهد. به دستگاهی که از آن برای تولید نایلون استفاده می‌شود، اکسترودر می‌گویند.

روش تولید نایلون کشاورزی

روش تولید فیلم های کشاورزی

یکی از روش‌ های تولید نایلون برای به‌وجودآوردن نایلون کشاورزی؛ این دسته از محصولات نوعی نایلون عریض بر پایه پلی اتیلن هستند که در صنعت کشاورزی از آن‌ها استفاده می‌شود. نایلون کشاورزی به شکل یک تا چند لایه با عرض ۱۰ سانتی‌متر تا ۲۰ متر و ضخامت ۲۵ میکرون تا ۶۰۰ میکرون قابل تولید هستند و متناسب با نیاز مشتری می‌توان اندازه آن را تغییر داد. این دسته از محصولات در انواع متفاوتی از نظر تعداد لایه، رنگ و ضخامت تولید می‌شوند.

کشاورزان از نایلون‌های عریض به‌منظور نگهداری و محافظت از محصولات خود در برابر تغییرات آب‌وهوا، سرما و یخ‌زدگی و… استفاده می‌کنند. این نایلون‌ها با استفاده از پلی اتیلن سنگین تولید می‌شوند. در این روش، پلی اتیلن وارد ماشین اکسترودر شده و مواد در داخل آن با حرارت ذوب می‌شوند.

سپس مواد وارد سیلندر ماردون شده و با چرخش ماردون شاهد تبدیل‌شدن مواد اولیه به خمیر هستیم. در انتهای ماردون یک دای وجود دارد که مواد اولیه را تبدیل به لایه‌نازک نایلون می‌کند. سپس با استفاده از خرطوم‌ها، شاهد سرد شدن نایلون هستیم.

فرایند تولید کردن نایلون گلخانه‌ای

به‌منظور نمو و رشد هر گیاه، نیاز به داشتن یک شرایط ایده‌آل از نظر دما، شدت نور، میزان رطوبت خاک و میزان رطوبت نسبی هوا است. به‌منظور پرورش گیاهان گلخانه‌ای باید به این موارد توجه شود. برای انجام این کار شاهد استفاده از نایلون‌ گلخانه‌ هستیم.

به‌منظور تولید این دسته از نایلون‌ها مواد اولیه بعد از توزین، توسط تسمه نقاله به دستگاه مخلوط‌کن منتقل می‌شوند تا به شکل کامل این مواد با هم مخلوط و ترکیب شوند. سپس مخلوط به‌دست‌آمده وارد دستگاه اکسترودر خواهد شد. در گام بعدی فیلم تولیدی با استفاده از دستگاه خنک‌کننده سرد شده و ضخامت و عرض آن مشخص می‌شود.

نحوه تولید نایلون خیاری

یکی از انواع روش‌ های تولید نایلون، برای ساخت نایلون خیاری است. نایلون خیاری به دسته‌ای از نایلون‌ها گفته می‌شود که ابعاد بزرگ، ضخیم و بدون دسته دارند. از این نایلون‌ها برای بسته‌بندی میوه‌ها و صیفی‌جات استفاده می‌شود. این دسته از محصولات به دو شکل کیلویی و رولی تولید و عرضه می‌شوند. این نایلون‌ها با استفاده از پلی اتیلن سنگین تولید می‌شوند و مواد اولیه آن وارد ماشین اکسترودر شده و مواد در داخل آن با حرارت مشخصی ذوب می‌شوند.

سپس مواد اولیه وارد سیلندر ماردون خواهد شد و این سیلندر که قالب حلقوی شکل دارد، از طریق چرخش و اعمال حرارت، پلاستیک را به خمیر تبدیل می‌کند. پس از خمیر شدن فرایند خنک‌کردن پلاستیک انجام می‌شود.

روش تولید فیلم های استرچ بسته بندی

تولید استرچ غذایی

یکی از شیوه‌های ساخت نایلون، تولید نایلون به‌صورت استرچ مواد غذایی است. استرچ مواد غذایی به نایلون‌های محافظ مواد غذایی می‌گویند که دارای چسبندگی و قابلیت کشسانی بالایی هستند. از استرچ مواد غذایی در صنایع غذایی و به‌منظور روکش کردن مواد غذایی استفاده می‌شود. این نایلون جلوی ورود میکروب، باکتری، گردوغبار و رطوبت را به مواد غذایی گرفته و مانع از فاسد شدن غذا می‌شود.

به‌منظور تولید نایلون استرچ لازم است تا از ماشین‌آلات مجهز و مدرن استفاده شود. یکی از گام‌های مهم تولید فیلم استرچ مرغوب و باکیفیت است و باید فیلم تولید شده دارای ضریب کشسانی بالایی نیز باشد. فیلم‌های استرچ به نحوی هستند که برای تولید آن‌ها از پلی اتیلن استفاده می‌شود و این مواد با واردشدن به ماشین اکسترودر خمیر شده و سپس با استفاده از خرطوم‌ها فرایند سرد شدن آن‌ها انجام می‌شود تا در نهایت فیلم استرچ تولید شود.

روش تولید فیلم عریض ساختمانی

نحوه ساخت نایلون عریض ساختمانی

یکی از انواع نایلون‌های تولید شده، نایلون‌ عریض ساختمانی هستند که آن‌ها را به شکل یک تا چندلایه و با عرض بین ۱۰ سانتی‌متر تا ۱۲ متر و همچنین ضخامت ۲۵ میکرون تا ۶۰۰ میکرون تولید و عرضه می‌کنند. در ساختمان‌سازی‌ها شاهد استفاده از نایلون عریض هستیم. از این دسته نایلون‌ها برای پوشاندن نمای ساختمان‌ها نیز استفاده می‌شود. نکته مهم این است که پوشاندن سطح سازه‌های در حال ساخت کار آسانی نخواهد بود و به همین دلیل باید با استفاده از انواع روش تولید نایلون، از محصولاتی با ابعاد بزرگ استفاده کرد.

این دسته از نایلون‌ها با استفاده از پلی اتیلن سنگین ساخته می‌شوند و روش تولید آن‌ها شباهت بسیار زیادی با نایلون خیاری دارد. تفاوت اصلی روش‌ های تولید نایلون ساختمانی با خیاری در مرحله مسطح کردن آن‌ها است. در این روش تولید نایلون، ابعاد نایلون ساختمانی بزرگتر از نایلون خیاری هستند.

جمع بندی

در مطلب شما را با روش‌ های تولید نایلون آشنا کرده و بیان کردیم که تفاوت تولید نایلون‌های کشاورزی، گلخانه‌ای، نایلون خیاری، ساختمانی و… با یکدیگر چیست. توجه به موارد گفته شده در این مطلب به شما کمک می‌کند تا با دانش کافی بتوانید فرایند تولید نایلون را انجام داده و به هدف خود دست پیدا کنید

مقالات منتخب

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست