شرینک پک: آشنایی با انواع دستگاه شیرینگ پک و کاربردهای آن

راهنمای تولید, راهنمای خرید
شرینک پک

بسته‌بندی دسته‌ای از محصولات، یکی از چالش‌هایی بود که در گذشته بسیاری از صنایع با آن روبه‌رو بودند. با بوجود آمدن ماشین آلات مختلف، محصولات در صنایع گوناگون، به راحتی بسته‌بندی و عرضه می‌شوند. برای این که محصولات کنار هم جمع آوری شوند و در یک بسته بندی آماده شوند، به دستگاه‌های شیرینگ پک نیازمندیم. دستگاه شرینک پک در صنایع مختلف، به منظور تسهیل بسته‌بندی محصولات مورد استفاده قرار می‌گیرد و محصولات را از عواملی مثل گرد و غبار و آب و… در امان نگه می‌دارد.. با ما همراه باشید که در ادامه به بررسی انواع مختلف دستگاه شرینک پک و کاربردهای آن همجنین نحوه کار آن می‌پردازیم.

انواع دستگاه شیرینگ پک

 دستگاه‌های شیرینگ پک عموما به دو صورت تونلی و کابینی عرضه می‌شوند که هر کدام از آن‌ها می‌توانند عملکردی اتوماتیک، نیمه اتوماتیک یا دستی و فول اتوماتیک داشته باشند. در ادامه این مطلب به بررسی هر یک از آن‌ها می‌پردازیم.

انواع دستگاه شیرینگ پک

دستگاه شیرینگ پک تونلی

این دستگاه بیشتر در صنایع بزرگ استفاده می‌شود. زیرا توان دستگاه زیاد بوده و با وجود یک تونل حرارتی عمل بسته بندی صورت می‌گیرد. از این دستگاه معمولا برای بسته بندی مقیاس زیادی از محصولات نظیر بطری آب معدنی و نوشابه استفاده می‌شود. این دستگاه در انتهای خط تولید صنایع با استفاده از نایلون‌های شیرینگ، بطری‌ها را در ردیف‌های چند تایی بسته بندی می‌کند.

دستگاه شیرینگ پک کابینی

دستگاه شیرینگ کابینی با ابعاد کوچک تر، معمولا برای کسب و کارهای کوچک نظیر فروشگاه کتاب، شیرینی فروشی، قنادی و… استفاده می‌شود. این دستگاه به شکل یک میز کوچک طراحی شده است که قسمتی برای قرار دادن محصول دارد. بعد از این که محصول در دستگاه قرار گرفت، دستگاه با استفاده از گرمای ایجاد شده توسط المنت برقی، نایلون‌های مخصوص را گرم می‌کند تا دور محصول پیچیده شود.

دستگاه شیرینگ پک دستی

این دستگاه به گونه ای طراحی شده است تا در آن از کمترین موتور و جک استفاده شود. برش و دوخت در این دستگاه ها به صورت دستی انجام می‌شود. بنابراین بیشتر کارها در استفاده از این دستگاه به صورت دستی است.

دستگاه شیرینگ پک نیمه اتوماتیک

در این مدل، دوخت و برش توسط جک پنوماتیک انجام می‌شود. مدل‌های نیمه اتوماتیک تنظیمات متفاوتی دارند و می‌توان بعضی را به گونه‌ای تنظیم کرد که محصول را به قسمت پشت مرحله دوخت هدایت کنند.

دستگاه شیرینگ پک اتوماتیک

دستگاه های اتوماتیک معمولا به دستگاهی گفته می‌شود که توانایی کار تا ۱۰ دقیقه بدون وجود اپراتور را داشته باشد. این دستگاه‌ها خود قابلیت اتصال به خطوط تولید را دارند. در واقع می‌توان گفت، دستگاه‌های اتوماتیک می‌توانند به تنهایی و بدون وجود اپراتور، ۱۰۰ محصول را به صورت پشت سر هم بسته بندی کنند.

دستگاه شیرینگ پک فول اتوماتیک

این دستگاه‌ها با هوش مصنوعی، توانایی تغییر تنظیمات متناسب با شرایط را دارند. دستگاه فول اتوماتیک می‌تواند مدت زمان بیشتری بدون اپراتور کار کند و علاوه بر کارهایی که گفته شد، توانایی چسب زنی، کارتن گذاری و… هم دارد.

کاربرد دستگاه شرینک پک

کاربرد دستگاه شیرینگ پک

دستگاه شیرینگ پک در صنایع مختلفی برای بسته بندی محصولات استفاده می‌شود. به دلیل شفاف بودن نایلون‌های شیرینگ، امکان مشاهده محصول بعد از بسته بندی وجود دارد و این باعث می‌شود که این نوع از بسته بندی طرفداران زیادی پیدا کند. از این دستگاه می‌توان در صنایعی نظیر صنایع غذایی، دارویی، شیمیایی، آرایشی و بهداشتی، مواد شوینده و… استفاده کرد. بسته بندی با این دستگاه‌ها از ورود غبار و کثیف شدن محصول جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، باعث حمل راحت محصول و جلوگیری از آسیب حشرات می‌شود. در ادامه کاربرد‌های این دستگاه در صنایع مختلف را نام می‌بریم.

  1. کنسرو و کمپوت
  2. قوطی چای
  3. شانه تخم مرغ
  4. انواع نوشیدنی‌ها
  5. رنگ
  6. ضد یخ
  7. کود شیمیایی
  8. شامپو
  9. پماد
  10. قوطی قرص
  11. کرم‌ها و لوسیون‌ها
  12. لوازم تحریر
  13. لوازم ورزشی
  14. وسایل منزل

برای دریافت کارایی بهتر، باید دستگاهی را تهیه کنید که برای محصولات شما مناسب است. همانطور که پیشتر گفتیم، دستگاه شیرینگ پک در مدل های مختلف عرضه می‌شوند، شما با توجه به گستردگی کار و هزینه مورد نظر می‌توانید یکی از آن‌ها را برای صنعت خود انتخاب کنید.

نحوه کار دستگاه شیرینگ پک

نحوه کار دستگاه شیرینگ پک به این گونه است که ابتدا محصول به وسیله نوار نقاله به داخل کوره دستگاه هدایت می‌شود، سپس مقداری از فیلم شیرینگ متناسب با ابعاد محصول دور آن قرار می‌گیرد و به وسیله حرارت کوره محصول را محصور می‌کند. بعد از این مرحله فن‌های انتهای کوره، لایه‌های شیرینگ را خشک و منقبض می‌کنند. البته کوره برای دستگاه شیرینگ تونلی است، برای دستگاه کابینی، المنت‌های برقی گرما ایجاد می‌کنند و با گرم کردن نایلون باعث پیچیده شدن آن دور محصول می‌شوند. زمانی که به فیلم دور محصول گرما داده می‌شود، فیلم شیرینگ با کشش ایجاد شده، به صورت فشرده محصول را در بر می‌گیرد و از ورود هرگونه آسیب به محصول جلوگیری می‌کند.

جمع‌بندی

شیرینگ پک، یکی از دستگاه‌هایی است که با کاربرد گسترده در صنایع مختلف، به حفظ محصولات از عوامل خارجی و آسیب به آن‌ها جلوگیری می‌کند. برای انجام بسته بندی به روش شیرینگ پک، دستگاه‌های مختلفی وجود دارد که شما می‌توانید با توجه به نوع صنعت، مقدار محصول، مقدار سرمایه و… مدل مورد نیاز را تهیه کنید. دستگاه‌های شیرینگ در دو گروه اصلی تونلی و کابینی تقسیم می‌شوند که می‌توانند از نظر کارکرد در مدل‌های دستی، اتوماتیک، نیمه اتوماتیک و فول اتوماتیک باشند.

این دستگاه با استفاده از فیلم شیرینگ، نایلونی را به صورت فشرده به دور محصول می‌پیچد تا حمل و نقل مواد آسان‌تر شود. بهتر است قبل از خرید دستگاه شیرینگ پک، توان مصرفی ، ابعاد، مسیر نقاله و… را برسی کنید، تا در بسته بندی محصولات و جانمایی دستگاه دچار مشکل نشوید.

مقالات منتخب

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست