انواع پوشش گلخانه: آشنایی با تجهیزات گلخانه ای

کاربرد نایلون‌ها, راهنمای خرید
معرفی انواع تجهیزات و پوشش گلخانه

یکی از مراحل ساخت گلخانه، انتخاب پوشش گلخانه و خرید تجهیزات مورد نیاز است. شما برای داشتن یک گلخانه با بازدهی بالا باید مقدار سرمایه و هدف‌های خود را مشخص کنید، سپس برای خرید پوشش و تجهیزات آن اقدام کنید. پوشش گلخانه مدل‌های مختلفی دارد که هر یک از آن‌ها خصوصیات خود را دارند. برای اینکه بیشتر با این پوشش‌ها و تجهیزات آشنا شوید، همراه ما باشید تا در ادامه این مقاله به بررسی آن بپردازیم.

انواع پوشش گلخانه

پوشش گلخانه برای جلوگیری از اتلاف انرژی و محافظت در برابر عوامل خارجی استفاده می‌شود. این پوشش‌ها به عنوان سقف برای اسکلت گلخانه کاربرد دارند. معمولا پوشش گلخانه با توجه به نیاز‌ گیاهان گلخانه انتخاب می‌شود، به طور مثال برخی گیاهان در نور کم توانایی رشد دارند و نور زیاد باعث خشکی آن‌ها می‌شود. در ادامه به بررسی انواع پوشش گلخانه و خصوصیات آن‌ها می‌پردازیم.

پوشش شیشه‌ای گلخانه

شیشه از انتخاب‌هایی است که برای حفظ گیاهان در برابر عوامل خارجی و عبور نور بسیار مناسب است. اگر برای گیاهان سردسیری استفاده می‌کنید، بهتر است نوع رنگی آن را انتخاب کنید. زیرا شیشه‌های رنگی نور کمتری را عبور می‌دهند و در نتیجه گرمای کمتری جذب می‌شود. شیشه به دلیل مقاومت بالا می‌تواند در برابر شرایط آب و هوایی مختلف نظیر طوفان، تگرگ، باد و باران دوام بیشتری داشته باشد. یکی از معایب پوشش شیشه‌ای گلخانه که می‌توان به آن اشاره کرد، اتلاف زیاد انرژی و گرما است. شما باید از درجات بالاتر بخاری برای گلخانه استفاده کنید که این امر باعث بالا رفتن هزینه می‌شود.

پوشش پلی اتیلن گلخانه

پوشش‌های پلی اتیلن نسبت به پوشش‌های دیگر مقدار کمتری از نور را عبور می‌دهند. پوشش پلی اتیلن انواع مختلفی دارد که با استفاده از برخی افزودنی، ویژگی‌های خاص پیدا می‌کنند. نوع معمولی این پوشش عمر بسیار کمی دارد و برای استفاده فصلی مناسب است. اما اگر قصد دارید که برای بلند مدت از آن استفاده کنید، بهتر است  نمونه‌های با افزودنی آن را خریداری کنید. یکی از مدل‌های آن که بسیار محبوب است و مقاومت بالایی هم دارد، نمونه ضد اشعه UV است. پوشش پلی اتیلن ضد UV می‌تواند دو الی ۳ سال عمر کند. شما می‌توانید از این پوشش برای نصب روی انواع اسکلت دائمی و موقتی استفاده کنید. قیمت کم پوشش پلی اتیلن نسبت به سایر انواع پوشش گلخانه، باعث شده است طرفداران زیادی پیدا کند. اگر از نوع معمولی این پوشش استفاده می‌کنید، باید بدانید که این پوشش باعث گرمای زیاد محیط می شود، به طوری که در فصل تابستان باید از خنک کننده‌ها استفاده کنید. این پوشش رطوبت زیادی در فضا ایجاد می‌کند که این باعث رشد باکتری می‌شود. همچنین ایجاد قطره آب و ریختن آن روی برگ، گلبرگ و میوه باعث ایجاد سوختگی می‌شود. بخاطر این دلایل، بهتر است از هواکش و سیرکوله در گلخانه پلی اتیلن استفاده کنید. همانطور که اشاره کردیم پوشش پلی اتیلن با افزودنی‌های مختلف خاصیت‌های منحصر به فردی یافته است. شما می‌توانید برای جلوگیری از ایجاد این مشکلات از نوع ضد مه، ضد غبار، ضد UV و… استفاده کنید.

پوشش فایبرگلاس گلخانه

فایبرگلاس نسبت به پلی اتیلن و شیشه استحکام بالاتری دارد و می‌تواند برای مدت طولانی عمر کند. این پوشش نسبت به شیشه قیمت پایین تری دارد اما در مقایسه با پوشش پلی اتیلن از قیمت بالاتری برخوردار است. این پوشش در برابر شرایط آب‌ و هوایی مقاومت بالایی دارد. نور خورشید به خوبی از آن عبور می‌کند و به صورت یکنواخت در تمام قسمت‌های گلخانه پخش می‌شود. این نوع پوشش راحت تر از نوع شیشه‌ای خشک می‌شود. اگر از ورق‌های فایبرگلاس موج دار استفاده کنید، دیگر نیاز نیست نگران سوختن برگ و گلبرگ‌ها باشید، زیرا قطرات آب در فرورفتگی‌های ورق فایبرگلاس جریان می‌یابد و به سمت کناره گلخانه هدایت می‌شود. از معایب این نوع پوشش می‌توان به خطر آتش سوزی و ضعف در برابر ساییدگی اشاره کرد. این پوشش توانایی دفع گرد و غبار را ندارد. در نتیجه گرد و غبار جمع شده طی مدت طولانی باعث ایجاد جلبک و کاهش عبور نور می‌شود.

پوشش پلی کربنات گلخانه

پلی کربنات نوعی پلیمر پلاستیکی است که در ساخت وسایل مختلف در صنایع کشاورزی و ساختمان سازی و… به کار می‌رود. این ورق‌ها به صورت موج‌دار به عنوان سقف گلخانه‌ها استفاده می‌شوند. این پوشش با مقاومت بالا در برابر ضربه، شفافیت و وزن سبک یکی از گزینه‌های مناسب برای سقف گلخانه است. پوشش پلی کربنات می‌تواند از آسیب عوامل خارجی جلوگیری کند. پلی کربنات مقاومت بیشتری در مقایسه با پلی اتیلن دارد، بنابراین قیمت و طول عمر پوشش پلی کربنات بیشتر است. از معایب استفاده از این پوشش برای گلخانه، می‌توان به ایجاد گرمای بیش از حد اشاره کرد که برای رفع این مشکل و کنترل دمای محیط باید از خنک کننده استفاده شود.

انواع تجهیزات گلخانه

شما برای ایجاد شرایط مطلوب یک گلخانه به وسایل مختلفی نیاز دارید. این وسایل از آسیب رسیدن به گیاهان جلوگیری می‌کنند، بنابراین تهیه آن بر تمام افراد واجب است. انواع تجهیزات گلخانه عبارت است از:

انتخاب پوشش گلخانه

همانطور که بررسی شد پوشش‌های مختلفی برای گلخانه وجود دارد که هر کدام خصوصیات خود را دارند. اما پوشش پلی اتیلن و پلی کربنات از موارد پر مصرف هستند. زیرا در عین محافظت مناسب از گیاهان، قیمت کمتری نسبت به سایر موارد دارند و بدون دردسر نصب می‌شوند.

بخاری گلخانه

یکی از وسایل ضروری برای گلخانه بخاری است. از بخاری برای تامین گاز پروپان استفاده می‌شود. برای اینکه میزان گاز پروپان و بخاری مورد نیاز گلخانه را تهیه کنید، باید از یک مهندس کشاورزی کمک بگیرید.

فن تهویه هوا

برای اینکه فضای گلخانه خنک و تازه داشته باشید، باید از فن تهویه استفاده کنید. ایجاد هوای تازه در گلخانه، به رشد گیاهان و سلامت آن‌ها کمک می‌کند.

منافذ گلخانه

کرکره، دریچه و درب اتوماتیک گلخانه باعث تغییر هوای درون گلخانه می‌شود. این گردش هوا درون فضا، باعث حفظ طراوت گیاهان می‌شود. علاوه بر تجهیزات گفته شده می‌توان از وسایلی که نام برده می‌شود هم برای گلخانه استفاده کرد.

    1. تجهیزات روشنایی گلخانه
    2. گلدان و سینی کشت بذر
    3. سیستم آبیاری گلخانه
    4. گاری و واگن
    5. سیستم هیدروپونیک
    6. قفسه و نیمکت
    7. سیستم سنجش کیفیت خاک
    8. دماسنج
    9. درب گلخانه
    10. کفپوش گلخانه
    11. تجهیزات کنترل آب و هوای گلخانه
    12. تزریق کننده کود
    13. ژنراتور گاز کربن دی اکسید
    14. سیستم برق گلخانه
    15. تخلیه آب باران
    16. فوگر

برای کنترل فضای مطلوب گلخانه می‌توان از ابزار‌های مختلفی استفاده کرد که ما به بررسی آن‌ها پرداختیم. هر کدام از تجهیزات نام برده شده انواع مختلفی دارند که شما می‌توانید با توجه به سرمایه و نیاز خود آن‌ها را خریداری کنید. برای شروع بهتر است مقدار مساحت محوطه و محصولات مورد نظر برای داشتن یک گلخانه را مشخص کنید، سپس برای خرید تجهیزات آن اقدام کنید.

مزایا فیلم پلی اتیلن گلخانه

فیلم‌های پلی اتیلن به دلیل داشتن ویژگی‌های زیر به کاهش استفاده از آب، رویش سریع گیاهان، پایین آمدن هزینه تولید، کنترل و کاهش استفاده از سموم و دفع آفات گلخانه کمک می‌کند.

  • عبور نور
  • اثرات دمایی
  • ماندگاری
  • مقاومت مکانیکی
  • ضد قطره
  • ضد بخار

البته همانطور که پیشتر گفتیم این فیلم‌ها با استفاده از افزودنی‌ها می‌توانند ویژگی‌های بیشتری هم داشته باشند. به طور مثال دفع UV، جذب مادون قرمز، پخش نور و… نمونه‌ای از آن ویژگی‌ها هستند.

سیستم گرمایش و سرمایش گلخانه

گلخانه‌ها برای رشد گیاهان نیاز به نور کافی، رطوبت و دما مناسب دارند. برای اینکه بتوانید دمای مورد نیاز گیاهان را ایجاد کنید، باید از وسایل گرمایشی و سرمایشی استفاده کنید. این تجهیزات گرمایشی و سرمایشی انواع مختلفی دارند که عبارت است از:

  • اکونوپک
  • یونیت هیتر
  • هوا ساز
  • زنت
  • ایرواشر

هر کدام از این تجهیزات کاربرد خاص خود را دارند. شما برای داشتن سیستم سرمایشی و گرمایشی با تنظیم دقیق رطوبت، می‌توانید از دستگا‌های گفته شده استفاده کنید.

جمع بندی

برای داشتن یک گلخانه با فضای مناسب جهت رشد گیاهان به تجهیزات مختلفی نیاز است. یکی از آن تجهیزات که برای هر گلخانه‌ای ضروری است، وجود پوشش مناسب برای گلخانه است. پوشش‌های گلخانه انواع مختلفی دارند که نوع پلی اتیلن و پلی کربنات از پرمصرف ترین آن‌ها هستند. این پوشش‌ها از نظر مقاومت، جنس، شفافیت، هزینه و… با هم متفاوت هستند. علاوه بر پوشش سقف، به تجهیزاتی نظیر سیستم گرمایش و سرمایش، کنترل کننده‌ها، سیستم آبیاری، کود و… هم نیاز است. که هر کدام از این تجهیزات در مدل‌های مختلفی عرضه می‌شوند. بهتر است قبل از خرید تجهیزات مورد نیاز گلخانه، ابتدا فضای گلخانه و محصولی که قرار است پرورش دهید را مشخص کنید، سپس برای خرید تجهیزات آن اقدام کنید.

مقالات منتخب

نتیجه‌ای پیدا نشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست